Wystąpienia publiczne – generalnie – nie mają „dobrej prasy”. W opinii wielu z nas, lista związanych z nimi trudności wydaje się nie mieć końca. Najwięcej emocji wśród prelegentów wzbudza opór uczestników, który jest … naturalną reakcją towarzyszącą rozwojowi.
Udane wystąpienia publiczne – krok 11: zrób dobre pierwsze wrażenie
Pierwsze wrażenie to ocena czyjeś wiarygodności, na którą składa się przeświadczenie o kompetencjach oraz wiara w szczerość.
Udane wystąpienia publiczne – krok 10: zadbaj o mowę ciała
Nie tylko wypowiadane przez nas słowa znaczą. Siłę ich oddziaływania może zwielokrotnić (bądź osłabić) towarzysząca im mowa ciała.
Udane wystąpienia publiczne – krok 9: zadbaj o Wasz komfort na sali
Możliwość aranżowania i oswojenia przestrzeni zwiększa poczucie bezpieczeństwa i pewność siebie mówcy. Proksemika (operowanie dystansem) ma istotny wpływ na jakość relacji i proces przyswajania informacji.
Udane wystąpienia publiczne – krok 8 (i pół): dbaj o swój głos
Głos każdego z nas – a w szczególności osób, które wykorzystują go jako narzędzie pracy – wymaga troski, szeroko pojętej profilaktyki i higieny.
Udane wystąpienia publiczne – krok 8: świadomie operuj głosem
Głos to jeden z elementów komunikacji niewerbalnej. Wpływa na to jak jesteśmy rozumiani i odbierani przez innych, kształtuje atmosferę naszych relacji.
Udane wystąpienia publiczne – krok 7: opanuj tremę (część II)
Konieczność publicznego zabrania głosu to dla wielu z nas ogromny stres, z którym niejednokrotnie nie umiemy sobie poradzić. Sposób na tremę – nie bój się jej i nie walcz z nią. Spraw, by stała się Twoim sprzymierzeńcem, a nie wrogiem.
Udane wystąpienia publiczne – krok 7: opanuj tremę (część I)
Konieczność publicznego zabrania głosu to dla wielu z nas ogromny stres, z którym niejednokrotnie nie umiemy sobie poradzić. Sposób na tremę – nie bój się jej i nie walcz z nią. Spraw, by stała się Twoim sprzymierzeńcem, a nie wrogiem.
Udane wystąpienia publiczne – krok 6: zbuduj relacje z odbiorcami
Dbając o dobro uczestników zaoferuj im rzetelnie wykonaną usługę, miej na względzie ich potrzeby związane z komfortem fizycznym, poczuciem bezpieczeństwa i potrzebą uznania.
Udane wystąpienia publiczne – krok 5: zadbaj o sposób przekazu
Jeśli Twoim celem jest zainspirowanie, poruszenie i zachęcenie słuchaczy – a nie jedynie „odczytanie” slajdów – nadaj swojemu wystąpieniu rys osobisty. Efektywny przekaz wymaga energii, zaangażowania i odwagi.
Udane wystąpienia publiczne – krok 4: przygotuj znaczącą treść
Wszystko co powiesz w trakcie wystąpienia ma zbliżyć Twoją publiczność do wyznaczonego celu. Inspirująca treść pozwala wprowadzać zmiany.
Udane wystąpienia publiczne – krok 3: poznaj swoje audytorium
Im mniej wiesz o swoich odbiorcach – ich stylu życia, stanie wiedzy, pragnieniach i wyznawanych wartościach – tym większe ryzyko, że Twoja prezentacja będzie nietrafiona.