Dbając o dobro uczestników zaoferuj im rzetelnie wykonaną usługę, miej na względzie ich potrzeby związane z komfortem fizycznym, poczuciem bezpieczeństwa i potrzebą uznania.
Sukces w budowaniu porozumienia (również w trakcie publicznych wystąpień) opiera się na jak najlepszej znajomości nie tylko tematu wystąpienia i jego odbiorcy, ale przede wszystkim samego siebie.
po pierwsze: poznaj siebie
Miej świadomość swoich mocnych i słabych stron, motywów i celów swoich działań, swoich potrzeb, sposobów reagowania w różnych sytuacjach interpersonalnych.
Skuteczna prezentacja – to wiedza i współczesne media, ale przede wszystkim osobowość prezentera.
Gabriel Łasiński (2000, s. 63)
Poznanie samego siebie pozwala na uzyskanie jasności umysłu i emocjonalnej równowagi. Dzięki temu:
Zdajesz sobie sprawę z tego, co wiesz, a czego nie. Wiesz co możesz zrobić. Czujesz się dobrze we własnej skórze i z własną tożsamością. Możesz porozumiewać się z innymi, gdyż możesz i chcesz być na nich otwarty.
John C. Maxwell (2012, s. 89)
Samopoznanie jest podstawowym elementem rzetelności i uczciwości.
Siła mówcy pochodzi z jego wnętrza.
Carmine Gallo (2016, s. 126)
po drugie: określ własną rolę
Zastanów się kim chcesz być:
aktorem:
- skupia się na perfekcyjnym odegraniu „przedstawienia” w oparciu o tylko sobie znany scenariusz (uczestnicy są wówczas tylko widzami i „jak na przedstawieniu teatralnym mają siedzieć, słuchać i patrzeć”);
- w czasie oficjalnym („na scenie”) nie ma miejsca na autentyczne emocje, bycie sobą;
- nawiązanie relacji z uczestnikami może się zdarzyć dopiero za kulisami, na przerwie czyli w czasie nieoficjalnym;
członkiem grupy:
- bierze aktywny udział w życiu audytorium;
- elastycznie dostosowuje „rozwój akcji” do oczekiwań i potrzeb słuchaczy;
- celem jest zaangażowanie słuchaczy, nawiązanie z nimi relacji w trakcie trwania wystąpienia.
Zdaniem Marioli Łaguny (2004, s. 236), aktor lub członek grupy to dwa bieguny postaw, pomiędzy którymi każdy prelegent musi się odnaleźć.
po trzecie: bądź autentyczny, otwarty i szczery
Ujawniaj prawdziwe uczucia, nie ukrywaj się za rolą zawodową, nie udawaj kogoś kim nie jesteś.
Największym uznaniem cieszą się te prezentacje, w których słuchacze dostrzegli ludzkie cechy mówcy: emocje, marzenia, wyobraźnię.
Carmine Gallo (2016, s. 25)
po czwarte: bądź empatyczny
Empatia to zdolność rozumienia innych ludzi, patrzenia z ich perspektywy, stawiania się w ich położeniu.
W codziennych kontaktach międzyludzkich maska jest często ważniejsza niż prawdziwe oblicze i przez to tępieje zdolność wczucia się w drugiego człowieka.
Antoni Kępiński
po piąte: bądź pokorny
Miej świadomość, że …
Nie Ty jesteś bohaterem (…) Publiczność gardzi arogancją i egocentryzmem (…).
Nancy Duarte (2012, s. 40)
Nie próbuj tworzyć wrażenia że zjadłeś wszystkie rozumy lub, że jesteś lepszy od słuchaczy.
Nie bądź arogantem. Nie myśl, że jesteś w prezentacji najważniejszy, lecz pokornie uznaj, iż najważniejsza jest publiczność. Pamiętaj, że to odbiorcy decydują o tym, czy Twojej firmie i Tobie samemu się powiedzie, a nie na odwrót. Oni są Ci potrzebni.
Nancy Duarte (2012, s. 42)
po szóste: dbaj o dobro uczestników
Uczestnicy chcą najpierw wiedzieć jak bardzo Cię obchodzą, zanim zacznie ich obchodzić, ile wiesz i co masz im do zaoferowania.
Dbając o dobro uczestników zaoferuj im rzetelnie wykonaną usługę, miej na względzie ich potrzeby związane z komfortem fizycznym, poczuciem bezpieczeństwa i potrzebą uznania.
Mając świadomość własnego wpływu na kształtowanie zachowań odbiorców Twoich działań, buduj pozytywną atmosferę:
- nawiązuj partnerskie relacje;
- dbaj o samopoczucie – okazuj życzliwość i pozytywne nastawienie;
- zadbaj o możliwość swobodnego wyrażania uczuć i opinii;
- okazuj szacunek dla odmiennych poglądów;
- mobilizuj i zachęcaj wszystkich do aktywności;
- odwołuj się do źródeł – mów o życiu i problemach słuchaczy, podawaj przykłady, które ich dotyczą;
- pozwól podejmować decyzję – daj prawo do odmówienia wykonania ćwiczenia;
- stosuj takie techniki jakimi sam zgodziłbyś się ulec;
- zadbaj o spokój towarzyszący realizacji zadań;
- jeśli tylko temat i okoliczności pozwalają, spraw, by było zabawnie – to przynosi odprężenie i relaks, jest antidotum na nudę i rutynę.
Literatura:
- Fortuna P., Perswazja w pracy trenera, czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń, GWP, Sopot 2011
- Łaguna M., Jak je prowadzić, by …, GWP, Gdańsk 2004
- Łasiński G., Sztuka prezentacji, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2000
- Duarte N., Współbrzmienie. Znajdź wspólny język z odbiorcami twojej prezentacji, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2012
- Gallo C., Mów jak TED. 9 sposobów na dobrą prezentację według wybitnych mówców, Grupa Wydawnicza Foksal Sp. z o.o., Warszawa 2016
- Maxwell J. C., Wszyscy się komunikują, niewielu potrafi się porozumieć, MT Biznes Sp. z o. o., Warszawa 2012