Komunikacja

Którym uchem słuchasz, czyli o barierach w komunikacji

Komunikacja to najważniejsza życiowa umiejętność. To – jak podkreśla Jerzy Mikułowski-Pomorski – „rodzaj ludzkiego spotkania, nie bycie obok, lecz naprzeciw siebie i chęć zrozumienia drugiej strony”. Niestety na drodze do porozumienia stoi wiele przeszkód (barier). Jedną z nich jest nadwrażliwe „ucho relacyjne”.

Przestań mówić, rozmawiaj

John C. Maxwell podkreśla, że sposób w jaki się komunikujemy może być przyczyną naszego sukcesu lub porażki. Zdaniem Jerzego Bralczyka wszyscy – jako mówcy – chcemy być „sprawni, atrakcyjni, zrozumiali, zapamiętani i przekonujący”, co w znacznej mierze łączy się z umiejętnością operowania językiem. Sztuka budowania porozumienia to jednak znacznie więcej...

Zamień się w słuch

Jak twierdzi Gerald S. Abramczyk „są dwa rodzaje ludzi: ci, którzy słuchają i ci, którzy czekają by mówić”. Jednak to umiejętność słuchania – co podkreśla Ram Charan – „otwiera drzwi do prawdziwej komunikacji i jest drogą do budowania relacji”. Aby się zrozumieć trzeba umieć się słuchać. Każdy może nauczyć się dobrze słuchać.

Sposób na konflikt – część II: strategia działania

W sytuacji konfliktu reagujemy w sposób nawykowy i schematyczny. Najczęściej wybieramy rozwiązania, które są dla nas najmniej „kosztowne”, czyli zgodne z naszym charakterem i skłonnościami. Nie ma w tym nic złego, jeśli wybrana strategia „działa” (przynosi konstruktywne efekty). Jednak, gdy „straty są większe niż zyski” warto zrewidować nasze zachowanie...

Sposób na konflikt – część I: natura, źródła i postrzeganie konfliktu

Konflikty są zjawiskiem naturalnym, powszechnym i … nieuchronnym (zdaniem Grethe Nordelle „unikanie konfliktów jest równoznaczne z unikaniem życia”). Jakość naszych relacji nie jest determinowana obecnością lub brakiem sytuacji konfliktowych lecz sposobem naszego postępowania w ich trakcie. Umiejętności konstruktywnego zarządzania konfliktem można się nauczyć.

Najnowsze artykuły

Tematy

Archiwum

Sylwia Filas

Sylwia Filas

Jestem socjologiem, absolwentką studiów podyplomowych na kierunkach:
- doradztwo zawodowe,
- zarządzanie zasobami ludzkimi.
Ukończyłam certyfikowany kurs kadr i płac.

Pracowałam jako:
- doradca zawodowy,
- specjalista do spraw szkoleń,
- wykładowca.

Przeprowadziłam ponad 100 szkoleń
w tematach:
- budowanie współpracy,
- efektywna komunikacja,
- obsługa klienta,
- radzenie sobie ze stresem,
- rozwój zawodowy,
- wystąpienia publiczne.