Im mniej wiesz o swoich odbiorcach – ich stylu życia, stanie wiedzy, pragnieniach i wyznawanych wartościach – tym większe ryzyko, że Twoja prezentacja będzie nietrafiona.
Z uwagi na to, że jak coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo …
(…) praktycznie każda prezentacja (nawet na ten sam temat) powinna być indywidualnie przygotowana z myślą o konkretnej grupie słuchaczy (…).
Elżbieta Żurek (2003, s. 70)
Każda grupa odbiorców charakteryzuje się sobie właściwą specyfiką. I nie mam tu na myśli informacji z „metryczki”: płeć, wiek, wykształcenie, stanowisko, staż pracy.
„Kamieniem węgielnym” wystąpień jest odpowiedź na pytanie: co moje audytorium wie na temat, o którym będę mówił(a). Na podstawie tej odpowiedzi „mówca tworzy pierwotną wizję prezentacji: wybiera jedno konkretne rozwiązanie z worka nieskończoności, w którym znajdują się wszystkie inne możliwe wersje” (Rozenek 2016, s. 109).
Pogłębiona analiza audytorium wynika z prawdziwego zainteresowania ludźmi, z którym się spotkasz.
Nancy Duarte (2011, s. 35) zachęca, aby przygotowując się do wystąpienia zastanowić się nad tym:
- jacy oni są?
- dlaczego przyszli?
- co nie daje im spać?
- jak możesz rozwiązać ich problem?
- co mają zrobić?
- w jaki sposób mogą się opierać?
- jak najlepiej do nich dotrzeć
Tworzenie prezentacji bez określonego wyobrażenia grupy docelowej jest jak pisanie listu miłosnego <do wszystkich zainteresowanych>.
Nancy Duarte (2012, s. 78)
Poniżej niektóre z pytań, które zdaniem Nancy Duarte (2012, s. 87-91), pozwalają dokonać wnikliwej analizy tego:
kim są odbiorcy?
- co skłania do polubienia ich?
- co już wiedzą o temacie Twojej prezentacji?
- z jakich źródeł czerpią informacje?
- czego potrzebują lub pragną?
- co jest dla nich ważne?
- co lub kto wpływa na ich zachowanie?
- jak podejmują decyzje?
- co możesz zrobić, aby poczuli, że ich szanujesz?
co im dajesz?
- porady – jakie wskazówki i jaka wiedza może im pomóc w dalszej podróży?
- pewność – jak zwiększyć ich pewność siebie i pokonać zwątpienie?
- narzędzia – w jakie narzędzia, umiejętności lub magiczne dary wręczysz im na drogę?
Słuchacze nie przyszli na prezentację, żeby się z Tobą zobaczyć, lecz żeby się dowiedzieć, co możesz dla nich zrobić. Jeśli wykażesz, że dobrze wykorzystałeś dany Ci czas, przedstawisz interesujący komunikat i wskażesz jasno, jakie mają podjąć działania – odniesiesz sukces.
Nancy Duarte (2011, s. 273)
jak nawiązać z nimi kontakt?
- co Was łączy?
- dokąd zmierzacie?
- na jakiej podstawie możesz sądzić, że jesteś gotowy im przewodzić?
To, do kogo mówisz determinuje to, o czym i jak mówisz. Im mniej wiesz o swoich odbiorcach, tym większe ryzyko, że prezentacja może okazać się nietrafiona.
Literatura:
- Duarte N., Slajd:ologia. Nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2011
- Duarte N., Współbrzmienie. Znajdź wspólny język z odbiorcami twojej prezentacji, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2012
- Rozenek J., Prezentuj z pasją, MT Biznes Sp. z.o.o., Warszawa 2016
- Żurek E., Sztuka wystąpień, czyli jak mówić, by osiągnąć cel, Poltext, Warszawa 2003