Udane wystąpienia publiczne – krok 6: zbuduj relacje z odbiorcami

U

Dbając o dobro uczestników zaoferuj im rzetelnie wykonaną usługę, miej na względzie ich potrzeby związane z komfortem fizycznym, poczuciem bezpieczeństwa i potrzebą uznania.

Sukces w budowaniu porozumienia (również w trakcie publicznych wystąpień) opiera się na jak najlepszej znajomości nie tylko tematu wystąpienia i jego odbiorcy, ale przede wszystkim samego siebie.

po pierwsze: poznaj siebie

Miej świadomość swoich mocnych i słabych stron, motywów i celów swoich działań, swoich potrzeb, sposobów reagowania w różnych sytuacjach interpersonalnych.

Skuteczna prezentacja – to wiedza i współczesne media, ale przede wszystkim osobowość prezentera.

Gabriel Łasiński (2000, s. 63)

Poznanie samego siebie pozwala na uzyskanie jasności umysłu i emocjonalnej równowagi. Dzięki temu:

Zdajesz sobie sprawę z tego, co wiesz, a czego nie. Wiesz co możesz zrobić. Czujesz się dobrze we własnej skórze i z własną tożsamością. Możesz porozumiewać się z innymi, gdyż możesz i chcesz być na nich otwarty.

John C. Maxwell (2012, s. 89)

Samopoznanie jest podstawowym elementem rzetelności i uczciwości.

Siła mówcy pochodzi z jego wnętrza.

Carmine Gallo (2016, s. 126)

po drugie: określ własną rolę

Zastanów się kim chcesz być:

aktorem:
  • skupia się na perfekcyjnym odegraniu „przedstawienia” w oparciu o tylko sobie znany scenariusz (uczestnicy są wówczas tylko widzami i „jak na przedstawieniu teatralnym mają siedzieć, słuchać i patrzeć”);
  • w czasie oficjalnym („na scenie”) nie ma miejsca na autentyczne emocje, bycie sobą;
  • nawiązanie relacji z uczestnikami może się zdarzyć dopiero za kulisami, na przerwie czyli w czasie nieoficjalnym;

członkiem grupy:
  • bierze aktywny udział w życiu audytorium;
  • elastycznie dostosowuje „rozwój akcji” do oczekiwań i potrzeb słuchaczy;
  • celem jest zaangażowanie słuchaczy, nawiązanie z nimi relacji w trakcie trwania wystąpienia.

Zdaniem Marioli Łaguny (2004, s. 236), aktor lub członek grupy to dwa bieguny postaw, pomiędzy którymi każdy prelegent musi się odnaleźć.

po trzecie: bądź autentyczny, otwarty i szczery

Ujawniaj prawdziwe uczucia, nie ukrywaj się za rolą zawodową, nie udawaj kogoś kim nie jesteś.

Największym uznaniem cieszą się te prezentacje, w których słuchacze dostrzegli ludzkie cechy mówcy: emocje, marzenia, wyobraźnię.

Carmine Gallo (2016, s. 25)

po czwarte: bądź empatyczny

Empatia to zdolność rozumienia innych ludzi, patrzenia z ich perspektywy, stawiania się w ich położeniu.

W codziennych kontaktach międzyludzkich maska jest często ważniejsza niż prawdziwe oblicze i przez to tępieje zdolność wczucia się w drugiego człowieka.

Antoni Kępiński

po piąte: bądź pokorny

Miej  świadomość, że …

Nie Ty jesteś bohaterem (…) Publiczność gardzi arogancją i egocentryzmem (…).

Nancy Duarte (2012, s. 40)

Nie próbuj tworzyć wrażenia że zjadłeś wszystkie rozumy lub, że jesteś lepszy od słuchaczy.

Nie bądź arogantem. Nie myśl, że jesteś w prezentacji najważniejszy, lecz pokornie uznaj, iż najważniejsza jest publiczność. Pamiętaj, że to odbiorcy decydują o tym, czy Twojej firmie i Tobie samemu się powiedzie, a nie na odwrót. Oni są Ci potrzebni.

Nancy Duarte (2012, s. 42)

po szóste: dbaj o dobro uczestników

Uczestnicy chcą najpierw wiedzieć jak bardzo Cię obchodzą, zanim zacznie ich obchodzić, ile wiesz i co masz im do zaoferowania.

Dbając o dobro uczestników zaoferuj im rzetelnie wykonaną usługę, miej na względzie ich potrzeby związane z komfortem fizycznym, poczuciem bezpieczeństwa i potrzebą uznania.

Mając świadomość własnego wpływu na kształtowanie zachowań odbiorców Twoich działań, buduj pozytywną atmosferę:

  • nawiązuj partnerskie relacje;
  • dbaj o samopoczucie – okazuj życzliwość i pozytywne nastawienie;
  • zadbaj o możliwość swobodnego wyrażania uczuć i opinii;
  • okazuj szacunek dla odmiennych poglądów;
  • mobilizuj i zachęcaj wszystkich do aktywności;
  • odwołuj się do źródeł – mów o życiu i problemach słuchaczy, podawaj przykłady, które ich dotyczą;
  • pozwól podejmować decyzję – daj prawo do odmówienia wykonania ćwiczenia;
  • stosuj takie techniki jakimi sam zgodziłbyś się ulec;
  • zadbaj o spokój towarzyszący realizacji zadań;
  • jeśli tylko temat i okoliczności pozwalają, spraw, by było zabawnie – to przynosi odprężenie i relaks, jest antidotum na nudę i rutynę.

 

Literatura:

  • Fortuna P., Perswazja w pracy trenera, czyli jak kształtować postawy uczestników szkoleń, GWP, Sopot 2011
  • Łaguna M., Jak je prowadzić, by …, GWP, Gdańsk 2004
  • Łasiński G., Sztuka prezentacji, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2000
  • Duarte N., Współbrzmienie. Znajdź wspólny język z odbiorcami twojej prezentacji, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2012
  • Gallo C., Mów jak TED. 9 sposobów na dobrą prezentację według wybitnych mówców, Grupa Wydawnicza Foksal Sp. z o.o., Warszawa 2016
  • Maxwell J. C., Wszyscy się komunikują, niewielu potrafi się porozumieć, MT Biznes Sp. z o. o., Warszawa 2012

Najnowsze artykuły

Tematy

Archiwum

Sylwia Filas

Sylwia Filas

Jestem socjologiem, absolwentką studiów podyplomowych na kierunkach:
- doradztwo zawodowe,
- zarządzanie zasobami ludzkimi.
Ukończyłam certyfikowany kurs kadr i płac.

Pracowałam jako:
- doradca zawodowy,
- specjalista do spraw szkoleń,
- wykładowca.

Przeprowadziłam ponad 100 szkoleń
w tematach:
- budowanie współpracy,
- efektywna komunikacja,
- obsługa klienta,
- radzenie sobie ze stresem,
- rozwój zawodowy,
- wystąpienia publiczne.

Verified by ExactMetrics