Udane wystąpienia publiczne – krok 3: poznaj swoje audytorium

U

Im mniej wiesz o swoich odbiorcach – ich stylu życia, stanie wiedzy, pragnieniach i wyznawanych wartościach – tym większe ryzyko, że Twoja prezentacja będzie nietrafiona.

Z uwagi na to, że jak coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo …

(…) praktycznie każda prezentacja (nawet na ten sam temat) powinna być indywidualnie przygotowana z myślą o konkretnej grupie słuchaczy (…).

Elżbieta Żurek (2003, s. 70)

Każda grupa odbiorców charakteryzuje się sobie właściwą specyfiką. I nie mam tu na myśli informacji z „metryczki”: płeć, wiek, wykształcenie, stanowisko, staż pracy.

„Kamieniem węgielnym” wystąpień jest odpowiedź na pytanie: co moje audytorium wie na temat, o którym będę mówił(a). Na podstawie tej odpowiedzi „mówca tworzy pierwotną wizję prezentacji: wybiera jedno konkretne rozwiązanie z worka nieskończoności, w którym znajdują się wszystkie inne możliwe wersje” (Rozenek 2016, s. 109).

Pogłębiona analiza audytorium wynika z prawdziwego  zainteresowania ludźmi, z którym się spotkasz.

Nancy Duarte (2011, s. 35) zachęca, aby przygotowując się do wystąpienia zastanowić się nad tym:

  • jacy oni są?
  • dlaczego przyszli?
  • co nie daje im spać?
  • jak możesz rozwiązać ich problem?
  • co mają zrobić?
  • w jaki sposób mogą się opierać?
  • jak najlepiej do nich dotrzeć

Tworzenie prezentacji bez określonego wyobrażenia grupy docelowej jest jak pisanie listu miłosnego <do wszystkich zainteresowanych>.

Nancy Duarte (2012, s. 78)

Poniżej niektóre z pytań, które zdaniem Nancy Duarte (2012, s. 87-91), pozwalają dokonać wnikliwej analizy tego:

kim są odbiorcy?

  • co skłania do polubienia ich?
  • co już wiedzą o temacie Twojej prezentacji?
  • z jakich źródeł czerpią informacje?
  • czego potrzebują lub pragną?
  • co jest dla nich ważne?
  • co lub kto wpływa na ich zachowanie?
  • jak podejmują decyzje?
  • co możesz zrobić, aby poczuli, że ich szanujesz?

co im dajesz?

  • porady – jakie wskazówki i jaka wiedza może im pomóc w dalszej podróży?
  • pewność – jak zwiększyć ich pewność siebie i pokonać zwątpienie?
  • narzędzia – w jakie narzędzia, umiejętności lub magiczne dary wręczysz im na drogę?

Słuchacze nie przyszli na prezentację, żeby się z Tobą zobaczyć, lecz żeby się dowiedzieć, co możesz dla nich zrobić. Jeśli wykażesz, że dobrze wykorzystałeś dany Ci czas, przedstawisz interesujący komunikat i wskażesz jasno, jakie mają podjąć działania – odniesiesz sukces.

Nancy Duarte (2011, s. 273)

jak nawiązać z nimi kontakt?

  • co Was łączy?
  • dokąd zmierzacie?
  • na jakiej podstawie możesz sądzić, że jesteś gotowy im przewodzić?

To, do kogo mówisz determinuje to, o czym i jak mówisz. Im mniej wiesz o swoich odbiorcach, tym większe ryzyko, że prezentacja może okazać się nietrafiona.

 

Literatura:

  • Duarte N., Slajd:ologia. Nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2011
  • Duarte N., Współbrzmienie. Znajdź wspólny język z odbiorcami twojej prezentacji, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2012
  • Rozenek J., Prezentuj z pasją, MT Biznes Sp. z.o.o., Warszawa 2016
  • Żurek E., Sztuka wystąpień, czyli jak mówić, by osiągnąć cel, Poltext, Warszawa 2003

Skomentuj

Najnowsze artykuły

Tematy

Archiwum

Sylwia Filas

Sylwia Filas

Jestem socjologiem, absolwentką studiów podyplomowych na kierunkach:
- doradztwo zawodowe,
- zarządzanie zasobami ludzkimi.
Ukończyłam certyfikowany kurs kadr i płac.

Pracowałam jako:
- doradca zawodowy,
- specjalista do spraw szkoleń,
- wykładowca.

Przeprowadziłam ponad 100 szkoleń
w tematach:
- budowanie współpracy,
- efektywna komunikacja,
- obsługa klienta,
- radzenie sobie ze stresem,
- rozwój zawodowy,
- wystąpienia publiczne.