Udane wystąpienia publiczne – krok 2: określ cel

U

Cel – kierunek podróży, w którą zabierasz swoich słuchaczy – jest punktem wyjścia do przygotowania i zrealizowania profesjonalnego wystąpienia.

Czy wiesz po co to robisz, co chcesz osiągnąć „wychodząc na środek”?

Jeśli nie masz jasno postawionego celu, możesz osiągnąć coś, czego wcale byś sobie nie życzył.

Paweł Lenar (2008, s. 26)

Jakie są Twoje cele rzeczowe?

Prezentując wywierasz bezpośredni wpływ na odbiorcę: informujesz, przekonujesz, motywujesz do idei, koncepcji, usługi, określonych działań lub produktu.

Prezentacje mają moc odmieniania świata. Niemal każda inicjatywa bądź znacząca decyzja nabiera pędu przede wszystkim dzięki sile słowa mówionego – prezentacja jest potężnym narzędziem perswazji.

Nancy Duarte (2012, s. 44)

Głównym Twoim zadaniem jest zachęcenie słuchaczy do spojrzenia na dany problem z innej perspektywy.

Twoim zadaniem jako mówcy jest zmotywować i skłonić słuchaczy, by na skutek twoich słów pomyśleli, poczuli i zadziałali inaczej. Masz sprawić, by podjęli pewnego rodzaju działanie. Masz ich zmotywować, by <ruszyli>!

Brian Tracy (2015, s. 15)

Formułując cele wystąpienia Gabriel Łasiński (2000, s. 65) zachęca, by zadać sobie również następujące pytania:

  • czy nasi odbiorcy znają, rozumieją i akceptują cele?
  • co powinni wiedzieć, umieć i odczuwać po zakończeniu spotkania?
  • w jaki sposób możesz ocenić stopień realizacji zakładanego celu?

Lista pytań pomocnych w ustalaniu celu według Jacka Rozenka (2016, s. 104):

  • co zrobią słuchacze z wiedzą, którą im przekażesz?
  • jakie powinni podjąć działania?
  • kiedy to zrobią?
  • o czym słuchacze będą rozmawiać między sobą, kiedy wystąpienie się skończy?
  • co powiedzą innym osobom, które nie uczestniczyły w prezentacji?

Jakie są Twoje cele osobiste?

  • wzbudzenie zrozumienia;
  • osiągnięcie akceptacji;
  • zdobycie uznania;
  • potwierdzenie kompetencji.

Cele ukryte mogą nas motywować, nie powinny jednak stanowić podstawy prezentacji.

 

Literatura:

  • Duarte D., Współbrzmienie. Znajdź wspólny język z odbiorcami twojej prezentacji, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2012
  • Lenar P., Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2008
  • Łasiński G., Sztuka prezentacji, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2000
  • Rozenek J., Prezentuj z pasją, MT Biznes Sp. z.o.o., Warszawa 2016
  • Tracy B. , Mów i zwyciężaj. Jak perswazyjnie prezentować w każdej sytuacji, MT Biznes
    z o.o., Warszawa 2015

Najnowsze artykuły

Tematy

Archiwum

Sylwia Filas

Sylwia Filas

Jestem socjologiem, absolwentką studiów podyplomowych na kierunkach:
- doradztwo zawodowe,
- zarządzanie zasobami ludzkimi.
Ukończyłam certyfikowany kurs kadr i płac.

Pracowałam jako:
- doradca zawodowy,
- specjalista do spraw szkoleń,
- wykładowca.

Przeprowadziłam ponad 100 szkoleń
w tematach:
- budowanie współpracy,
- efektywna komunikacja,
- obsługa klienta,
- radzenie sobie ze stresem,
- rozwój zawodowy,
- wystąpienia publiczne.

Verified by ExactMetrics